Sprawozdanie z działalności Hufca ZHP Ziemi Sanockiej w 2014 r.
- Szczegóły
- Kategoria: aktualności
- Opublikowano: poniedziałek, 02, luty 2015 11:27
- Super User
- Odsłony: 60074
I.Organizacja i zarządzanie, warunki działania
Pracą hufca kierowała komenda w składzie:
-
hm. Krystyna Chowaniec – komendant hufca
- phm. Bogusław Ciupka – zastępca komendanta
-
hm. Marek Zgódko – skarbnik hufca
-
hm. Elżbieta Gałązka
-
hm. Jerzy Kwaśniewicz
-
pwd. Elżbieta Babiak
-
phm. Daniel Bielak (od 12.11.2014 – harcmistrz)
Dh. B. Ciupka zmarł 04.04.2014 r. Dla naszego środowiska to było bardzo traumatyczne przeżycie i wielka strata.
Skład komendy 17.10.2014 został uzupełniony o dwie osoby: hm. Ewa Wojtuszewska (zastępca komendanta) i pwd. Maria Kurkarewicz (członek komendy). W roku 2014 odbyło się 10 zbiórek komendy, która podjęła 11 uchwał (od numeru 24/IX/2014 do nr 34/IX/2014).
Komendantka hufca wydała 17 rozkazów zwykłych i 2 specjalne. Na bieżąco były przekazywane drogą elektroniczną komunikaty i materiały dla drużynowych i pozostałej kadry. Informacje ukazywały się także na facebooku (wersja elektroniczna „Sanockiego Skauta” prowadzona przez phm. Alicję Wosik; posty umieszczali: hm. Krystyna Chowaniec, pwd. Izabela Janik, hm. Daniel Bielak) i stronie internetowej hufca (administrator – phm. Ryszard Stojowski). Członkowie komendy (K. Chowaniec, D. Bielak, M. Kurkarewicz) pełnią stałe dyżury w Domu Harcerza
Zmiany osobowe nastąpiły także w Komisji Rewizyjnej – 03.02.2014 w skład komisji weszła hm. Lidia Zielonka, zastępując phm. Aleksandrę Tasz (zmiana miejsca zamieszkania). Komisja pracowała w następującym składzie:
-
phm. Katarzyna Ordon – Harłacz – przewodnicząca
-
hm. Jadwiga Stojowska – zastępca
-
hm. Lidia Zielonka
-
pwd. Izabela Janik
-
pwd. Radosław Masłyk
Komisja przeprowadziła kontrolę przygotowań do HAL oraz rozliczenia dotacji za 2013 rok.
W roku 2014 zmniejszyła się ilość gromad i drużyn. Rozkazem z dnia 31 stycznia 2013 r. zostały rozwiązane następujące jednostki nie opłacające składek (zgodnie ze statutem ZHP ustało członkostwo)
-
2 GZ w Czaszynie przy SP w Czaszynie
-
69 GZ w Zagórzu przy SP w Zagórzu
-
8 GZ przy SP - 6 w Sanoku – Olchowcach
-
32 GZ przy ZS w Besku
-
33 GZ przy ZS w Besku
-
34 GZ przy ZS w Milczy
-
35 GZ przy SF w Mymoniu
-
18 DH przy ZS w Milczy
-
10 GZ w Sanoczku przy SF w Sanoczku
Natomiast z powodu zaprzestania działalności:
-
7 Drużyna Starszoharcerska przy Gimnazjum w Długiem
-
6 Gromada Zuchowa przy Przedszkolu nr 2 w Sanoku
W roku 2014 systematycznie pracowało 27 podstawowych jednostek organizacyjnych.
Lp | Nr i nazwa gromady/drużyny |
2 DH -Sanok | |
4 DH -Sanok | |
4 GZ - Zagórz | |
5 DH -Sanok | |
5 GZ -Sanok | |
9 DH -Sanok | |
10 DH -Sanok | |
11 DH – Bukowsko | |
13 DH -Sanok | |
14 DH - Sieniawa | |
15 DH - Jaćmierz | |
16 DH - Falejówka | |
17 GZ – Nowy Łupków | |
21 DH - Besko | |
22 DH - Besko | |
25 GZ - Odrzechowa | |
26 DH - Odrzechowa | |
42 DH - Prusiek | |
42 GZ - Prusiek | |
45 DH - Mrzygłód | |
51 GZ - Falejówka | |
54 DH - Sanok | |
54 GZ - Sanok | |
64 DH - Łukowe | |
Harcerski Klub Turystyczny | |
Harcerski Klub Górski | |
Harcerski Klub Ratownictwa |
W celu zapewnienia warunków do działania systematycznie pozyskiwano środki zewnętrzne oraz prowadzono „pracę ze składką członkowską”.
Tabela 1 – Zestawienie środków pozyskanych na działalność statutową hufca w 2014 r.
Lp. | Rodzaj wpłaty | Kwota | Uwagi |
1 |
Darowizny od osób prywatnych | 910,00 | |
2 |
Darowizny od firm i instytucji |
3323,00 | W tym 1523 na konferencje o przeszczepach, a 1500 na CSE |
3 |
Dotacja z Fundacji PGNiG |
6986,00 |
3690,00 – zadanie zrealizowane w 2013 |
4 |
Dotacja z WFOŚiGW |
6090,47 |
25 edycja akcji „Florek” |
5 |
Dotacja Gminy Miasta Sanoka |
13000,00 |
Realizacja programów profilaktyki uzależnień |
6 |
Fundacja Alpy - Karpaty | 10500,00 | II transza w tej samej wysokości zostanie przekazana po rozliczeniu zadania – Centrum Sportów Ekstemalnych |
Razem: 40809,47 |
Ponadto Gmina Miasta Sanoka za kwotę 1000,00 zł zakupiła nagrody na festiwal piosenki i konkurs recytatorski „Strofy o Ojczyźnie”, a Powiat Sanocki pokrył część kosztów transportu wyjazdu na zlot do Warszawy (1000,00 zł). Harcerski Klub Górski organizując pokazy i zawody wspinaczkowe pozyskał kwotę – 3570,00 zł. Wsparcia rzeczowego udzieliła właścicielka kwiaciarni sponsorując wiązanki kwiatów na uroczystości patriotyczne.
Pozyskane środki przeznaczono głównie na realizację programu, natomiast środki
z Fundacji Alpy – Karpaty przeznaczono na remont byłej kotłowni w której hufiec urządza Centrum Sportów Ekstremalnych (obiekt użyczony przez Gminę Sanok na 10 lat). Obiekt został przekazany protokolarnie w dn. 2 lipca 2014 r. Jest w bardzo złym stanie i wymaga wiele pracy. Na ten cel udało pozyskać się środki z funduszu szwajcarskiego (program Alpy – Karpaty) w kwocie 46 tyś. (23 tyś. wniosek hufca, 23 tyś. wniosek „Eleusis”). Wnioski opracował i cały czas pilotował ich rozpatrywanie phm. Ryszard Stojowski. On też przejął administrowanie obiektem – na mocy uchwały komendy hufca.
Dokonano także zakupu sprzętu (laptop) i elementów wyposażenia Domu Harcerza.
Dnia 11 września 2014 r. Rada Miasta Sanoka podjęła uchwałę o przekazaniu Domu Harcerza jako darowiznę na działalność statutową Hufca Ziemi Sanockiej. Jest to efekt wieloletnich starań całego środowiska sanockiego, które w 1988 r. otrzymało budynek w stanie bardzo złym, przeprowadziło remont generalny, a potem występowało do WSA i NSA jako strona, aby budynek nie został odsprzedany. Przez wszystkie lata hufiec ponosił koszty utrzymania i bieżących remontów. Duża aktywność sanockiego harcerstwa i wykonywanie wielu zadań dla środowiska wpłynęły na decyzję radnych. Jest to dla nas powód do dużej satysfakcji.
Ośrodek „Berdo”
Prace modernizacyjne i remontowe:
- przegląd, naprawa i uzupełnienia instalacji elektrycznej,
- remont 4 łazienek w domkach- płytki, kabiny prysznicowe,
- remont balkonu budynku pawilonu,
- naprawa i malowanie ścian 14 domków,
- czyszczenie i malowanie dachu pawilonu kuchenno-sanitarnego,
- naprawa kominów,
- wykonanie pawilonu(domku) przestawnego 2,5x6 m .
- remont wnętrza 2 pomieszczeń przy hali,
- wymiana drenażu i części filtra gruntowego oczyszczalni.
Zakupy wyposażenia o większej wartości:
- zmywarka gastronomiczna (5000 zł) ,
- 4 łóżka drewniane z materacami sprężynowymi,
- piła motorowa,
-czujniki dymu do wszystkich pomieszczeń mieszkalnych,
- rozrusznik planetarny i akumulator rozruchowy do łodzi.
Stałe prace obsługowe, konserwacyjne i remontowe.
- bieżący dozór ośrodka przez cały rok( w tym naprawa ogrodzenia uszkodzonego przez wiatrołomy),
- koszenie traw, wyrównywanie terenu, wycinka zbędnego zakrzaczenia,
- naprawy i konserwacja dachów, czyszczenie rynien,
- bieżące naprawy pomostów , sprzętu pływającego i łodzi,
- całoroczne czynności obsługowe związane z funkcjonowaniem sieci wodociągowej
i kanalizacyjnej( w tym oczyszczalni ścieków),
- przygotowanie ośrodka w okresie wiosennym do sezonu a po sezonie demontaż pomostów i elementów instalacji wodnej oraz zabezpieczenie sprzętu w magazynach,
- bieżąca obsługa gości ośrodka(przygotowanie domków i obozowisk, przewozy łodzią, zaopatrzenie).
Pracownicy zatrudnieni:
- etatowo- przez cały rok 2 osoby + 1 osoba w okresie styczeń-sierpień,
- sezonowo w okresie wakacji- obsługa kuchni, ambulatorium i przystani,
- na umowę o dzieło lub usługi firm zewnętrznych (elektryk, kominiarz, przeglądy ppoż., konserwacja oczyszczalni, część prac malarskich i konstrukcyjnych).
Wolontariusze pracujący w ośrodku „Berdo”:
- kilku harcerzy, wędrowników i instruktorów ( głównie z 2 DH) w trakcie biwaków kwatermistrzowskich oraz dh Jakub Kwaśniewicz (10 dni) i dh Justyna Hryszko (40 dni)
w trakcie HAL.
II.Kształcenie i praca z kadrą
Systematycznie pracował ZKK i MKSI (komisja stopni spotyka się w każdy pierwszy czwartek miesiąca o godz. 15.30) oraz przez komendę hufca organizowane były szkoleniowe zbiórki drużynowych (odbyły się 4) i spotkania kadry przy okazji uroczystości harcerskich (Dzień Myśli Braterskiej, wycieczka z podsumowaniem roku pracy harcerskiej, Opłatek Instruktorski).
Zespół Kadry Kształcącej przeprowadził kurs przewodnikowski i kurs zastępowych. Wędrownicy i instruktorzy hufca uczestniczyli także w szkoleniach organizowanych przez ZKK Chorągwi.
Tabela 2 – Ukończone w 2014 formy kształcenia przez instruktorów i wędrowników Hufca ZHP Ziemi Sanockiej
Lp. | Nazwa formy | Liczba osób | Uwagi |
1 | Kurs przewodnikowski | 14 | |
2 | Kurs drużynowych zuchowych | 1 | |
3 | Kurs drużynowych harcerskich | 1 | |
4 | Kurs drużynowych starszoharcerskich | 3 | |
5 | Kurs drużynowych wędrowniczych | 1 | |
6 | Kurs podharcmistrzowski | 7 | Zakończenie zajęć w styczniu 2015 |
7 | Kurs członków KSI | 1 | |
8 | Kurs kierowników wypoczynku | 4 | |
9. | Kurs zastępowych i przybocznych | 15 | |
10 | Szkolenie na odznakę ratownika | 1 | |
11. | Szkolenie „Lider” org. przez CSI | 1 | |
12. | Szkolenie opiekunów prób instruktorskich | 3 |
Tabela 3 – Stopnie instruktorskie zdobywane w 2014 r.
Lp. | Stopień instruktorski | Otwarte próby | Zamknięte próby |
1. |
Przewodniczka/przewodnik |
2 |
2 (w tym jedna negatywnie) |
2 | Podharcmistrzyni/podharcmistrz | 5 | 0 |
3 | Harcmistrzyni/harcmistrz | 1 | 1 |
Motywowanie kadry:
-
hm. Jerzy Kwaśniewicz decyzją Prezydenta RP, Pana Bronisława Komorowskiego, odznaczony został Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
-
Naczelnik ZHP, hm. Małgorzata Sinica, na wniosek komendy hufca, wyróżniła Listem Pochwalnym Naczelnika ZHP następujących drużynowych:
- pwd. Elżbieta Babiak (25 GZ w Odrzechowej),
- pwd. Katarzyna Chowaniec (HKT w Sanoku),
- pwd. Alina Rychlicka –Indyk (51 GZ w Falejówce)
- phm. Ewa Kseniak (11 DH w Bukowsku),
- hm. Magdalena Zgódko (42 DH w Prusieku)
-
Wszyscy funkcyjni otrzymali na zakończenie roku szkolnego dyplomiki
z podziękowaniem i upominki (książki). -
Kadra HAL otrzymała podziękowania w formie dyplomów.
-
Do dyrektorów szkół skierowano podziękowania dla instruktorów-nauczycieli.
-
Przyznano tytuł „Instruktora Roku 2013” – otrzymał hm. Jerzy Kwaśniewicz.
-
Odznakę honorową 25-lecia akcji „Florek” otrzymali:
-
phm. Anna Stawarz – komendantka akcji w latach 2002-2010;
-
phm. Edyta Bielak - komendantka akcji w latach 2011-2013,
-
hm. Magdalena Zgódko - komendantka akcji w 2013/2014, uczestniczka wszystkich edycji akcji „Florek”,
-
hm. Marek Zgódko, komendant ośrodka „Berdo”, skarbnik hufca,
-
hm. Jerzy Kwaśniewicz; komenda hufca, Naczelnik Poczty Harcerskiej „Sanok -72”, autor odznak i dyplomów,
-
phm. Alicja Wosik, Wicewojewoda Podkarpacki,
-
hm. Krystyna Chowaniec,komendantka hufca.
-
-
Kapituła odznaki honorowej akcji „Florek” za realizację zadań akcji „Florek” oraz pracę w sztabie akcji, przyznała odznaki:
a/ Złota odznaka
Lp. | Imię i nazwisko | Funkcja | Nr odznaki |
1. |
pwd. Radosław Masłyk |
Sztab akcji „Florek”; kwatermistrz zlotu |
78 |
2. |
Pwd. Izabela Janik |
Sztab akcji „Florek”;
|
79 |
b/ odznaka srebrna
Lp. | Imię i nazwisko | Funkcja | Nr odznaki |
1 | Beata Kuśnierz | Drużynowa 42 Gromady Zuchowej w Prusieku | 73 |
2. | Justyna Hryszko | Sztab akcji „Florek” | 75 |
c/ odznaka brązowa
Lp. | Imię i nazwisko | Funkcja | Nr odznaki |
1. | pwd. Agnieszka Baranowska | Drużynowa 16 DH w Falejówce |
128 |
2. | pwd. Alina Rychlicka - Indyk | Drużynowa 51 Gromady Zuchowej w Falejówce | 129 |
3. | Angelika Borys | Sztab akcji „Florek” | 134 |
4. | Dawid Borys | Sztab akcji „Florek” | 135 |
-
Odznaki honorowe „Zasłużony dla Hufca ZHP Ziemi Sanockiej” otrzymały
pwd. Katarzyna Chowaniec i phm. Alicja Wosik. -
Inne formy motywowania kadry: relacje z wydarzeń w mediach lokalnych, pochwały
w rozkazach komendanta hufca.
W roku 2014 Kapituła Stopni Wędrowniczych Hufca Ziemi Sanockiej im. ks. hm. Zdzisława Peszkowskiego pracowała w następującym składzie:
-
hm. Jadwiga Stojowska- przewodnicząca
-
hm. Daniel Bielak- członek
-
phm. Jarosław Pankiewicz- członek
Posiedzenia KSW odbywały się zgodnie z potrzebami zgłaszanymi przez zainteresowanych wędrowników. W roku 2014 rozpatrzono 21 wniosków złożonych przez wędrowniczki i wędrowników. Statystyka dotycząca zdobywania stopni wędrowniczych
w hufcu przedstawia poniższa tabela:
STOPIEŃ H.O. | STOPIEŃ H.R. | NARAMIENNIK WĘDROWNICZY | |
Liczba prób otwartych: | 4 | 1 | 13 |
Liczba prób zamkniętych pozytywnie: | 2 | 0 | 5 |
Liczba prób zamkniętych negatywnie: | 1 | 1 | 0 |
Liczba wniosków o przedłużenie czasu realizacji próby: |
2 | 0 | 0 |
W porównaniu do roku 2013 można zwiększone zainteresowanie wędrowników zdobywaniem stopni wędrowniczych.
III. Program
Zaplanowane przedsięwzięcia programowe odbyły się w pełnym zakresie, a nawet zostały wzbogacone o nowe zadania. Najważniejsze wydarzenia programowe w 2014 roku:
-
22 lutego – Festiwal Piosenki Zuchowej i Harcerskiej, uroczyste wręczenie Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski hm. Jerzemu Kwaśniewiczowi (ok. 200 uczestników)
-
hufcowe eliminacje Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego „Strofy
o Ojczyźnie” – 15 marca, -
13 i 30 kwietnia – kwesta na rzecz Stowarzyszenia Pomocy Rodzinie im. św. Zygmunta Gorazdowskiego,
-
16 kwietnia – Harcerska Droga Krzyżowa po Górach Słonnych
-
11-13 kwietnia – służba podczas SMAP
-
warty harcerskie przy Bożych Grobach w Sanoku, Łukowem;
-
27 kwietnia – XIV złaz „Śladami Jana Pawła II o Bieszczadach i Beskidzie Niskim”, msza św. na Tarnicy dla uczczenia kanonizacji Jana Pawła II;
-
Konkursy plastyczne na najpiękniejszą kartkę świąteczna i najpiękniejszy stroik;
-
Udział w uroczystościach państwowych Święta Konstytucji - Sanok, Besko, Zagórz, Bukowsko,
-
Zuchowy rajd „Siedmiomilowe Buty” – 7 maja;
-
Wyprawa Monte Cassino -14-21 maja; 35 osób z naszego hufca uczestniczyło w Wyprawie Uniamo Le Generazioni – Łączymy Pokolenia na uroczystości 70. rocznicy bitwy o Monte Cassino. Była to najliczniejsza w dziejach naszego hufca reprezentacja uczestnicząca w tak ważnym wydarzeniu, wchodząca w skład delegacji państwowej, poza granicami Polski. Godnie reprezentowaliśmy ZHP i Hufiec Ziemi Sanockiej, oddaliśmy hołd polskim żołnierzom spoczywającym na cmentarzu na Monte Cassino, szczególnie sanoczanom – Leopoldowi Żołnierczykowi, przyjacielowi naszego patrona, ks. hm. Zdzisława Peszkowskiego i Romualdowi Ochęduszko, poznaliśmy pole bitwy uczestnicząc z sukcesami w rajdzie „HONKER” (na 96 patroli zajęliśmy - 3 miejsce patrol pwd. Radosława Masłyka z udziałem phm. Daniela Bielaka, 17 miejsce patrol pwd. Janusza Masłyka i 66 miejsce patrol najmłodszy pwd. Katarzyny Chowaniec; to bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę, że ze względu na problemy z dojazdem nasze patrole wystartowały z godzinnym opóźnieniem), spotkaliśmy się uczestnikami bitwy i córką gen. Władysława Andersa, dowódcy 2 Korpusu WP, wspólnie z 1500 harcerzy i skautów modliliśmy się w Bazylice św. Piotra w Rzymie. Uczestnikami wyprawy byli:
hm. Krystyna Chowaniec – koordynator
phm. Daniel Bielak – ratownik medyczny
I patrol – patrolowy pwd. Radosław Masłyk, harcerki i harcerze z 5 DH – Michał Kmieć, Justyna Ciupka, Małgorzata Leszczyńska, Julia Przygórzewska, Angelika Borys, Dawid Borys, Bartek Marut, Jakub Fara, Alicja Olearczyk, Jaropełk Wantuła-Winikajtis.
II patrol – patrolowy pwd. Janusz Masłyk, pwd. Anna Borczyk, pwd. Kornel Komenda, Justyna Hryszko i Karolina Polańska z 54 DH, Natalia Mazur i Julia Malmur z 11 DH w Bukowsku, Ewelina Łuczka i Martyna Łuczka z 16 DH w Falejówce, Dominika Polańska z 5 DH, Marek Polny z 2 DH.
III patrol – patrolowa pwd. Katarzyna Chowaniec, harcerki i harcerz
z Harcerskiego Klubu Turystycznego: Klara Ostrowska, Anatola Stabryła, Karolina Najsarek, Karolina Świątek, Julia Kłeczek, Aleksandra Banach, Aleksandra Śliwiak, Mateusz Burczyk oraz Karolina Pałys z 11 DH w Bukowsku i Tomasz Majewski z 13 DH.
-
XVII Zlot Harcerzy Ekologów – podsumowanie 25 edycji akcji „Florek” (23-25 maja) – 100 osób.
-
31 maja w Chorągwianym Festiwalu Piosenki Harcerskiej w Łańcucie uczestniczyły 3 drużyny – 15 DH im. mjr. Jana Piwnika „Ponurego” z Jaćmierza zajęła 1 miejsce w kategorii drużyn harcerskich, 11 DH z Bukowska – 3 miejsce w kategorii drużyn starszoharcerskich, a 5 DH im. Janka Bytnara „Rudego” w najliczniejszej kategorii drużyn wielopoziomowych dostała wyróżnienie za udział.
-
1 czerwca – harcerze z kilku drużyn (najliczniej 5 DH i HKT) pełnili służbę podczas Koncertu Dziękczynnego za Dar Kanonizacji Jana Pawła II pt. „Świętość darem miłosierdzia” - przenieśli Krzyż Papieski z kościoła na Rynek, pełnili warty przy relikwiach i Krzyżu, przekazywali światło od świecy palącej się przy relikwiach wszystkim uczestnikom uroczystości, odprowadzili relikwie i Krzyż do kościoła (już po 22.300, gdzie ucałowali relikwie św. Jana Pawła II i odśpiewali Modlitwę Harcerską.
-
7 czerwca – podczas chorągwianego Zlotu Zuchów odbył się festiwal piosenki zuchowej, w którym uczestniczyła 54 GZ „Wilczki z Zielonej Doliny”. Nasze zuchy uzyskały pierwsze wyróżnienie.
-
15 czerwca – wspólnie ze Stacją Dializ „Diaverum” w Sanoku oraz MBL organizowaliśmy sesję popularnonaukową dla osób dializowanych i ich rodzin. Wykładowcami byli specjaliści z Instytutu Transplantologii im. Tadeusza Orłowskiego Katedry i Kliniki Ogólnej i Transplantacyjnej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Szpitala Dzieciątka Jezus w Warszawie. Konferencja rozpoczęła się mszą św. w zabytkowym kościele z Bączala na terenie skansenu, potem były wykłady i odpowiedzi na pytania, następnie obiad i zwiedzania skansenu. Oprawę mszy świętej i całej konferencji dokonywali harcerze. Środki pozyskano z darowizn wpłacanych na konto hufca (Ciarko, SPGK, Państwo Dziubanowie, 5 DH).
-
16 czerwca – spotkanie w SP1 w Sanoku z uczestnikami wyprawy Monte Cassino, dyrekcją szkoły oraz rodzicami. Prezentacja zdjęć, omówienie wyjazdu.
-
19 czerwca – asysta harcerska podczas procesji Bożego Ciała.
-
20 czerwca – Światowy Zjazd Sanoczan – zabezpieczanie przejścia orszaku królewskiego i uczty weselnej na dziedzińcu zamkowym.
-
21 czerwca – wycieczka „Śladami ks. hm. Zdzisława Peszkowskiego po Sanoku” oraz ognisko obrzędowe (ok. 20 uczestników; udział Pani Alicji Wosik, Wicewojewody, Pana Pawła Biedki – wnuka burmistrza Sanoka).
-
22 czerwca – harcerze z 5 DH i 54 DH rozprowadzali bezpłatne wydanie gazety zlotowej (Goniec Zlotowy) na terenie Błoni i skansenu. W tym samym dniu została wykonana wystawa prac i meldunków akcji „Florek” w holu Urzędu Wojewódzkiego.
-
W dniach 20 -21 czerwca Poczta Harcerska „Sanok 72” (dh. Jerzy Kwaśniewicz
z wnukiem, Mateuszem) prowadziła sprzedaż kartek okolicznościowych (projekt – hm. Zbigniew Osenkowski), odznaki metalowej. Przygotowano także stempel okolicznościowy. -
23 czerwca, o godz. 11.00 w Urzędzie Wojewódzkim odbyła się uroczystość otwarcia wystawy. Obecni byli wójt Gminy Mielec, dyrektor ZS w Chorzelowie, opiekunki i uczniowie Koła Ekologicznego z Chorzelowa; opiekunowie i dzieci ze SOSzW w Mielcu oraz harcerze z 15 DH z Jaćmierza.
-
27 września – zlot hufca z okazji harcerskiego Startu i dla uczczenia 75 rocznicy powstania Polskiego Państwa Podziemnego i Szarych Szeregów (190 uczestników).
-
2 października – zakończenie obchodów 70 rocznicy Powstania Warszawskiego.
-
11 października – V Rajd „Śladami Kurierów Beskidzkich ZWZ –AK” (46 osób)
-
1 listopada – złożenie ok. 80 wiązanek na grobach harcerskich i żołnierskich, kwesta na Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta w Sanoku, Łukowem, Bukowsku i Prusieku.
-
2 listopada – kwesta na na rzecz Stowarzyszenia Pomocy Rodzinie im. św. Zygmunta Gorazdowskiego oraz Stowarzyszenie Opieki nad Zabytkowymi Cmentarzami.
-
10 listopada – wieczornica patriotyczna w kościele Chrystusa Króla (HKT i 54 DH).
-
11 listopada - udział w uroczystościach państwowych w Sanoku, Bukowsku i Besku. W Sanoku warty, odbierania kwiatów, drużyna sztandarowa.
-
Listopad - do wszystkich burmistrzów, wójtów z Powiatu Sanockiego, starosty sanockiego i leskiego, wójta Gminy Solina wysłane zostały gratulacje z okazji wyboru na funkcje.
-
W dniach 19-21 listopada w Łukowem odbył się biwak 3 drużyn – 2 DH, 13 DH, 54 DH.
-
28-30 listopada – Starszoharcerska Nocka na Luzie, w Czarnej, udział wzięło 35 wędrowników i harcerzy starszych.
-
6 grudnia – Zuchowe Mikołajki, które miały inną niż zwykle formułę – zamiast upominków komenda hufca zafundowała zuchom dwie godziny zabawy w sali zabaw „Urwis”. Udział wzięło 97 dzieci z 5 GZ , 25 GZ, 51 GZ, 54 GZ oraz zuchy z 4 DH, 9 DH i 15 DH. Ponadto dzieci otrzymały słodka bułkę i soczek, a każda gromada niewielki upominek w postaci materiałów do zajęć (97 dzieci + 13 opiekunów).
-
14 grudnia – udział w uroczystości przekazania Betlejemskiego Światła Pokoju w Krakowie. Wcześniej 72 osoby reprezentujące 14 drużyn zwiedziło galerię „Broń i barwy narodowe” w Muzeum Narodowym w Krakowie. Uczestniczyliśmy ze sztandarem hufca w uroczystościach przekazania Betlejemskiego Światła Pokoju na Wawelu i w Kościele Mariackim. Wręczone zostały także życzenia i stroik obecnej na uroczystości Naczelniczce ZHP.
-
18-23 grudnia – przekazywanie BŚP; szczególnie uroczysty charakter miało przekazanie życzeń i Światełka na sesji Rady Powiatu i Spotkaniu opłatkowym Rady Miasta, a także do kościołów.
-
21 grudnia – spotkanie opłatkowe instruktorów, drużynowych i przedstawicieli drużyn. Udział wzięło 42 osoby.
-
Systematyczna opieka nad Aleją Katyńską w Sanoku oraz grobami harcerskimi.
Poczta Harcerska „Sanok 72” – Poczta Harcerska Nr 72 w Sanoku w okresie sprawozdawczym tj. 2014r. brała udział we wszystkich imprezach organizowanych przez Hufiec Ziemi Sanockiej oraz Chorągiew Podkarpacką ZHP. Poczta Harcerska brała również udział w Światowym Zjeździe Sanoczan, gdzie cieszyła się dużym zainteresowaniem.
W ramach działalności Poczty zostały zaprojektowane i wydane dyplomy okolicznościowe, zaproszenia na imprezy harcerskie oraz różne wydawnictwa związane z działalnością hufca.
W roku 2014 zostały wydane następujące pozycje:
-
Karta Pocztowa – Klasztor Monte Cassino (zdjęcie) – 200 szt.
-
Karta Pocztowa – Cmentarz i Klasztor Monte Cassino (zdjęcie) – 200 szt.
-
Karta Pocztowa – Konkurs „Florek” – 200 szt.
-
Karta Pocztowa – Światowy Zjazd Sanoczan (grafika) – 250 szt.
-
Stempel Poczty Harcerskiej – Światowy Zjazd Sanoczan.
-
Znaczek Personalizowany Poczty Polskiej – Patron Hufca Ziemi Sanockiej ks. Hm. Zdzisław Peszkowski – 5 arkuszy.
-
Karta Pocztowa – Święta Bożego Narodzenia 2014 – 200 szt.
Ponadto Poczta Harcerska Nr 72 wydała 6 odznak metalowych (Wyprawa Monte Cassino, 25-lecie akcji „Florek”, Światowy Zjazd Sanoczan, Rajd trasą „Jaga – Kora”).
Osiągnięcia drużyn na szczeblu centralnym:
-
5 DH im. Janka Bytnara „Rudego” zajęła 1 miejsce w ogólnopolskim konkursie na opracowanie folderu zachęcającego drużyny skautowe do odwiedzin swojego miasta/regionu oraz zdobycie plakietek Ambasadora Jamboree 2013.
-
Harcerski Klub Turystyczny z Sanoka i 42 DH z Prusieka oraz Gimnazjum
w Niebieszczanach otrzymały wyróżnienia w konkursie organizowanym przez GK ZHP, na 623 złożonych prac przyznano 7 pierwszych równorzędnych miejsc oraz ok. 70 wyróżnień.
IV. HAZ i HAL
Harcerska Akcja Zimowa 2014:
-
Zajęcia dla zuchów w Domu Harcerza,
-
Kawiarenka dla harcerzy w Domu Harcerza,
-
Biwak hufca w Ustrzykach Dolnych),
-
Biwak HKT w Czarnej,
-
Wycieczka na przegląd filmów górskich do Ustrzyk Dolnych,
-
Noc Styczniowa – biwak nocny dla wędrowników dla uczczenia Powstania Styczniowego,
-
Biwak dla zuchów
Liczba uczestników form wyjazdowych – 52 osoby + 5 osób kadry
Liczba uczestników zajęć w miejscu zamieszkania – 136 + 16 osób kadry
Harcerska Akcja letnia:
Lp. | Nazwa formy HAL i NAL | Liczba uczestników | Kadra |
1. |
Kolonia zuchowa „W Krainie Dzielnych Zuchów” w harcerskiej stanicy „Berdo” w Myczkowcach, 30 czerwca - 6 lipca |
17 |
komendantka – phm. Katarzyna Ordon – Harłacz; wychowawca – pwd. Anna Borczyk |
2. |
Obóz pod namiotami w Szklanej Hucie nad Bałtykiem, 12-26 lipca |
40 |
komendantka – pwd. Katarzyna Chowaniec, wychowawcy: pwd. Maria Kurkarewicz, pwd. ks. Jarosław Wnuk, pwd. Radosław Masłyk |
3. |
Kolonia krajoznawczo-wypoczynkowa z elementami nauki języka angielskiego w dniach 14-24 lipca |
27 |
komendant – phm. Daniel Bielak, wychowawcy – pwd. Natalia Mołczan, Aleksandra Kowalska – nauczyciel j.ang dh. Angelika Borys (kadra młodzieżowa) |
4. |
Obóz harcerski pod namiotami |
35 |
komendantka – hm. Ewa Wojtuszewska, wychowawcy – pwd. Kinga Kwiecińska z Hufca Leżajsk, Agata Kozioł i Kamil Ochyra z Hufca Ziemi Przemyskiej dh. Jakub Kwaśniewicz (kadra młodzieżowa) |
5. |
Zlot Chorągwi Stołecznej z okazji 70. rocznicy Powstania Warszawskiego. |
16 |
hm. Krystyna Chowaniec, pwd. Katarzyna Chowaniec, pwd. Radosław Masłyk |
6. |
4 lipca – spływ kajakowy HKT |
12 |
pwd. Katarzyna Chowaniec |
7. | 5 lipca – organizacja uroczystości 74 rocznicy rozstrzelania 112 Polaków na górze Gruszka |
13 |
hm. Krystyna Chowaniec, pwd. Katarzyna Chowaniec, hm. Jerzy Kwaśniewicz, phm. Daniel Bielak dh. Angelika Borys |
8. | Realizacja projektu „Wakacje na Naftowym Szlaku” – wycieczki 8 lipca, 8 sierpnia, 15 sierpnia i 29 sierpnia. | Łącznie – 137 osób | Koordynator - hm. Krystyna Chowaniec, hm. Elżbieta Gałązka, phm. Ewa Kseniak, pwd. Katarzyna Chowaniec, hm. Ewa Wojtuszewska, hm. Jerzy Kwaśniewicz |
9. |
XII Bieszczadzka Biesiada Literacka pamięci Jerzego Harasymowicza – 21 sierpnia, ośrodek „Berdo” w Myczkowcach |
120 |
Koordynator zadania – hm. Krystyna Chowaniec, hm. Lidia Zielonka, phm. Alicja Wosik, hm. Marek Zgódko, hm. Waldemar Basak, dh. Justyna Hryszko |
10. |
15-17 lipca – biwak 64 DH w okolicach Łukowego |
12 |
hm. Kazimierz Kisiołek |
11. |
Wystawa o Powstaniu Warszawskim w Domu Harcerza oraz uroczystość w dniu 1 sierpnia na sanockim cmentarzu z okazji 70. rocznicy Powstania Warszawskiego. |
15 |
Dh. Aleksandra Kopczak, pwd. Małgorzata Folcik i Dh. Angelika Borys |
Ponadto hufiec był organizatorem obozu dla PZW w dniach 28.07 –10.08 (liczba uczestników – 93 + 11 instruktorów PZW): komendant – phm. Daniel Bielak, wychowawcy – ks. phm. Marek Duda, pwd. Izabela Janik, pwd. Anna Borczyk, pwd. Natalia Mołczan, Radomir Buglewicz.
Kadra hufca (phm. Piotr Kita oraz instruktorki - pwd. Izabela Janik, pwd. Natalia Mołczan) prowadziła także dwie kolonie organizowanych przez Chorągiew Podkarpacką ZHP na zlecenie Podkarpackiego Kuratora Oświaty.
Przez całe wakacje funkcjonował ośrodek „Berdo”, kierowany przez hm. Marka Zgódko. W ośrodku gościliśmy 19 obozów i koloni (łącznie 8295 osobodni), biwak Florka -109 osób, 80 turystów indywidualnych oraz biwaki drużyn( 2 DH, HKT).
Sprawozdanie nie obejmuje zadań realizowanych samodzielnie przez gromady i drużyny.
Podsumowanie: rok 2014 był bardzo bogaty w wydarzenia programowe, większość zadań będzie kontynuowana, ponieważ ma charakter cykliczny. Konieczne jest nasilenie pracy
w zakresie pozyskiwania drużynowych spośród osób o ustabilizowanej sytuacji rodzinnej
i zawodowej. Kontynuacji wymaga także urządzanie Centrum Sportów Ekstremalnych. Następne lata to także konieczność remontów i modernizacji Domu Harcerza oraz ośrodka „Berdo”. Cieszymy się z systematycznej poprawy warunków działania, ale największym bogactwem hufca są ludzie; rzetelni, uczciwi i twórczy, przywiązani do wartości i tradycji. To dzięki ich pracy i umiejętnościom nasza hufcowa wspólnota stale i systematycznie „zmienia świat na lepszy”.
Sporządziła:
hm. Krystyna Chowaniec
komendantka Hufca ZHP Ziemi Sanockiej